Pneu Peterka

Celková cena:0,-
0 položek Zobrazit košík
Hankook

Zkratky, bezpečnost

Co vlastně znamenají zkratky v názvu Vaší pneu?

  • Systém RunOnFlat: každá firma vyrábějící takové pneumatiky má jiný způsob označení
    • RFT = runflat tyres – Bridgestone
    • DSST = Dunlop self-supporting technology
    • R/F = runflat – Pirelli
    • ROF = RunOnFlat – Goodyear
    • RunFlat – Nokian
    • SSR = self-supporting runflat - Continental
  • Vhodný terén:
    • A/T = all terrain – do jakýchkoliv podmínek
    • AW = all weather – do každého počasí
    • H/T = highway terrain – pro silniční jízdu
    • M/T = mud terrain – do těžkého (blátivého terénu)
    • M/S, M+S = mud/snow – často (ne vždy) do zimních podmínek, těžký terén
  • Bočnice (provedení a nápisy):
    • OWT = outlined white letters – bílé obrysy písmen
    • RW (OWT) – bílý nápis na bočnici
    • RB (RBT) – černý nápis na bočnici
    • RY – žlutý nápis na bočnici
    • SW (XNW) = small whitewall (white strip) - bílý pruh
    • WW = whitewall - bílá bočnice
    • BSW = black sidewall – černá bočnice
  • Stavba pneumatiky:
    • FR (MFS) – pneu se silnější ochranou ráfku
    • XL = Xtra load – vyšší nosnost
    • TL = tubeless – bezdušová pneu
    • TT = tube type – pneu s duší
    • UL = ultra light – odlehčená konstrukc
  • Z ostatních:
    • SI = speed index – rychlostní symbol
    • LI = load index – index nosnosti
    • TWI = treadwear index – index opotřebení pneumatiky

 

Bezpečnost!

  • Různá opotřebování pneu a čím jsou způsobeny:
    • Opotřebování na krajích – nízký tlak v pneumatice
    • Opotřebovaný střed – příliš vysoký tlak
    • Ojetí jen jednoho kraje – nejčastěji špatně seřízená geometrie
    • Opotřebení na různých místech – pravděpodobná závada tlumičů
    • Opotřebené jedno místo – zablokování kol při brždění na suchu (probrždění) nebo smyk
    • Podélné rýhy – prokluzování jen jednoho kola, hlavně v zimním období
  • Výměna pneumatik:
    • Indikátor opotřebení pneumatik Vám včas ukáže, kdy je potřeba přezout
    • Pokud klesne hloubka dezénu po 1,6 mm (stanoveno zákonem), je rovněž potřeba vyměnit pneumatiky (účinnost však klesá mnohem dříve)
    • Měnit pneumatiky na jaře a na podzim je, v případě, že nepoužíváte celoroční pneu, v zájmu nejen Vaší bezpečnosti (zima pro pneumatiky začíná na 7°C)
    • V případě jakéhokoliv defektu
  • Prodloužení životnosti Vaší pneu:
    • Kontrola tlaku každých 14 dní nebo alespoň jednou do měsíce a ,měla by být prováděna za sucha; správný tlak Vám zajistí jak prodlouženou životnost, tak bezpečnost
    • Výměna ventilku při každé výměně pneumatik; to zamezí úniku vzduchu a přispívá životnosti Vaší pneu
    • Vyvážení pneumatiky pomáhá omezit vibrace a zamezí předčasnému opotřebení nejen pneumatik, ale i tlumičů, řízení ložisek
    • Seřízení kol – správná geometrie zajistí, že nebude docházet k nepravidelnému nebo nadměrnému opotřebení
  • Nebezpečí jízdy na různých površích:
    • Na suché vozovce platí čím širší pneu, tím lepší přilnavost a kratší brzdná dráha, ale zároveň vyšší spotřeba
    • Na mokru horší parametry a navíc hrozba aquaplaningu (průjezd větší vrstvou vody a ztráta kontroly nad vozem)
    • V hlubokém sněhu nebo břečce si lépe poradí pneumatiky s užším dezénem, zatímco na uklouzaném povrchu či ledu jsou díky většímu množství záběrových hran lepší širší pneu (lepší záběr i kratší brzdná dráha)
  • Tlak v pneumatikách:
    • V případě přehuštění se pneumatika rychleji opotřebuje, především ve středové zóně
    • Při podhuštění se pneumatika sjíždí a ničí se její konstrukce (častější nehody)
    • Správný tlak nechá pneumatiku podávat maximální výkony
    • Kontrolu tlaku provádějte pravidelně v intervalu 14 dnů až měsíc
  • Jak vybavit svůj vůz? Na jedné nápravě je třeba použít:
    • Obě pneumatiky stejné značky
    • Pneu stejných rozměrů – šířka, výška, průměr
    • Stejnou oblast užití – silniční, terénní,…
    • Stejnou stavbu dezénu – radiální, diagonální,…
    • Stejný rychlostní symbol a…
    • …samozřejmě stejný index nosnosti
  • Podle čeho vybírat pneumatiky pro svůj vůz?
    • Podle stylu jízdy a typu vozidla
    • Bezpečí jízdy roste s kvalitou pneumatik
    • Vybírejte tak, abyste si naplno vychutnali vlastnosti svého vozu
    • Dojezd stoupá s kvalitou pneu = levnější pneumatika peníze neušetří
    • Cena? Až na posledním místě…

 

Aquaplaning?

 

  • Co je to?
    • Jedná se o stav, kdy je mezi pneumatikou a vozovkou vrstva vody (nastává tedy při nebo po dešti)
    • Řidič při něm nemá kontrolu nad vozem
    • Častěji postihuje přední kola, ale velmi nebezpečný je i na zadních
  • Jak mu předcházet?
    • Ojetá pneumatika takovému jevu špatně odolává
    • Kvalitnější pneu si naopak lépe poradí
    • Opatrná jízda je dobrá prevence
  • Co dělat (a nedělat) když k němu dojde (pokud nejste skutečně schopný řidič)?
    • Nebrzdit ani nepřidávat plyn 
    • Vyšlápnout spojku a držet volant
    • Počkat, dokud pneumatiky znovu nezískají kontakt s vozovkou

 

Jednotlivé části pneumatiky:

 

  • Vnitřní vložka, vrstva vzduchotěsné syntetické gumy:
    • Je uvnitř pneumatiky
    • se stejnou funkcí jako duše (u starších pneu)
  • Vrstva kostry:
    • Složena z tenkých vláken rovnoběžně vedle sebe, zalitých do gumy
    • Jsou klíčovou složkou a zajistí odolnost vůči tlaku
    • Jedna osobní pneu obsahuje asi 1400 vláken, každé o „nosnosti“ až 15kg
  • Patka pláště:
    • Přenáší točivý moment a brždění přes pneumatiku na vozovku
  • Patní lana:
    • Těmi je vyztužena patka – drží pneumatiku na ráfku
    • Bez rizika mohou nést až 1800kg
  • Ohebné gumové bočnice:
    • Chrání pneumatiku vůči škodlivým nárazům (obrubníky, díry,…)
    • V místě, kde se dotýká ráfku, je zpevněna tvrdou gumou
  • Nárazníky
    • Upevněné mezi mezi dvěma vrstvami gumy velice pevnými ocelovými lanky
    • Vrstvy jsou k sobě přilepeny a s plochou pneu svírají úhel asi 60°
    • Lanka jdou skrz materiál a vytváří trojúhelníky (= triangulace), což přispívá k pevnosti
    • Zachovávají průměr pneumatiky za všech podmínek
    • Jsou ohebné ve svislém směru kvůli eliminování deformac
  • Běhoun:
    • Svrchní část pneumatiky, na které je vzorek
    • V místě kontaktu s vozovkou musí být schopen odolat vysokým tlakům 
    • Schopnost provozu a odolnost vůči opotřebení na každém povrchu

Silika

  • Co je to?
    • Dnes již neodmyslitelná součást směsi
    • Funguje na bázi oxidu křemičitého SiO2 a nahrazuje saze
  • Výhody:
    • Snižuje tření a tím valivý odpor pneumatiky
    • Menší tření znamená nižší spotřebu
    • Tvrdne až při mnohém nižších teplotách = bezpečná jízda hlavně v zimním období

 Pokud jste již dostatečně poučeni, vyberte si z naší nabídky…



MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
ZASÍLÁNÍ NOVINEK EMAILEM
NAPIŠTE NÁM
PLATEBNÍ METODY

PARTNEŘI

Hankook


Pneu Peterka nabízí levné pneumatiky, protektory, pneu, plechové disky značek Bridgestone,Firestone,Dayton,Firstop, Michelin, Kleber, Pirelli, Goodyear, Dunlop, Fulda, Nokian,Maxxis,Hankook, Toyo,Heidenau a další. Nabízíme osobní pneumatiky, van pneumatiky, off road pneumatiky a moto pneu.